p
p
 

Duo Diagonal, koncert i Sct. Nicolai Kirke, Rønne

"Møder på tværs af musikhistorien" havde de to solister som overordnet tema for deres koncert, og rigtigt var det at aftenens repertoire spændte fra barokken til moderne dansk , bulgarsk og finsk-russisk musik. Det var imidlertid også et møde på instrumenter, der kom til at stå i et smukt fungerende sammenspil, i ideel samklang, som repræsentanter for hver deres tidsalder: Cembaloet for barokken, accordeonet for den moderne, klassiske musik.
De to instrumenter afbildede hinanden, tog farve efter hinandens udtryk. Mens cembaloet i Johann Matthesons Suite var som en blid brise i tasteinstrumentet, havde accordeonet absolut jordforbindelse; noter af træ og frodig muld i et smukt, integreret sammenspil. Tre (ud af syv) Inventioner af Leonid Bashmakov (1985) bragte tankerne til uigennemtrængelige fyrreskove, en mørk forblæst himmel. Derfra til fuglenes verden, hvor særligt allegro-commodo-satsen vakte genklang om den finske tonesætter Rautavaara. Satserne blev nænsomt foldet ud, de stod sanselige for os og blev spillet særdeles sangbart.
En lille stemme fra renæssancen indledte Zlatevas fortolkning af Frescobaldis Toccata 8, blev overtaget af barokkens vældige forsiringer og ført igennem med afbalanceret pondus hos solisten. Fra Vagn Holmboes Trio for Cembalo, Blokfløjte og Cello kom to satser, hvorom der kun skal siges to ting: Det var sprudlende virtuost spillet, det var harmonisk og velordnet musik, og som det kan høres hos Holmboe: Uforudsigelig, hvad angår følge og udtryksmidler.
Duoen rundede lige så smukt af, som de var begyndt. Med bulgareren Pancho Vladigerovs Shumen miniaturer fik man et vue en miniature over den tidligste opvækst med en vuggevise, minder om en barndom erindret gennem en spilledåses klange, en landsbydans... Alle udtrykte gennem de fine stemninger udtrykt kongenialt af bulgararen Anka Zlateva og danskeren Adam Ørvad.

Poul Lund, Bornholms Tidende, juli 2009



CD. Duo Diagonal: "Incontri"

"Umiddelbart en løjerlig instrumentsammensætning og så alligevel ikke. (...) specielt Couperins "Simphonie de Clavecins" er fyldt med eb begejstring og et drive, der er en fornøjelse at lytte til.

Jens Sparrevohn Rønn, Musikeren, juli 2008

"Noget af et møde!
Har det barokke cembalo og det moderne accordeon noget at sige hinanden? Nej, vel! Men tro blot om igen. En cd med musikerne Anka Zlateva og Adam Ørvad viser, at ikke blot kan instrumenterne være i stue sammen - der kommer sandelig spændende og øreåbnende musik ud af mødet. I barokmusik for to cembali af f.eks. Couperin og Mattheson går det fint at lade det ene erstatte af accordeon. Originalkompositioner for duoen er der naturligt nok ikke så mange af, men de indspillede af Leonid Bashmakov og Timme Øvad viser en række fascinerende klange og kombinationsmuligheder. Og Anka Zlatevas arrangement af to klaverstykker af den bulgarske komponist Pancho Vladigerov har ekstranummer-kvalitet, så det mærkes. Begge musikere er meget dygtige, og hele optagelsen har en herlig presence over sig.

Ole Straarup, Århus Stiftstidende, maj 2008



Koncert, Duo Diagonal, "Easter Festival og Contemporary Chamber Music", Sofia

"Ved første øjekast ser duetten mellem det typisk barokke cembalo og det tilsvarende nyere instrument accordeon umulig ud. Ved den gradvise afdækkelse af accordeonnets rigdom på klanglige muligheder, tilnærmende sig visse orgeler mede hensyn til registre, toneomfang og tembre, bliver man klar over accordeonets lighed med det andet med barokken forbundne instrument, orgelet. På en eksotisk, grænsende til det perverse måde, forener samtidigheden det religiøse og det verdslige i barokmusikken, fremstillet ved orgelet og cembaloet. Disse forbindelser muliggør programmet med barokmusik (i bearbejdelse for cembalo og accordeon) og moderne værker."

Ilija Gramatikov & Nikolaj Kolev, Altera, april 2007


(...) disse to er begge vidunderlige professionnelle, der provokerer tilblivelsen af nye værker eller arrangementer af gamle (...)

Natalija Ilieva, Kultura, april 2007

p
p p
p
p
p
p
p
p
p
p p p p
p